Ερωτηματολόγια κατοίκων Ζακύνθου, σχολιασμός

parko1.jpg

  1. Στο πρώτο διάγραμμα, με τη μέθοδο του ερωτηματολογίου γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι αντικατοπτρίζεται η ελλιπής πληροφόρηση των κατοίκων όσον αφορά πρώτον την «πράσινη» δραστηριότητα του νησιού καθώς και τη σημασία της, και δεύτερον το κομμάτι της προσέλκυσης τουριστών με ανεπτυγμένη την οικολογική τους συνείδηση. Το συμπέρασμα αυτό απορρέει, από τα παρουσιαζόμενα ποσοστά στο διάγραμμα, αφού το 68% των κατοίκων παραδέχτηκαν πως δεν γνωρίζουν (σε αντίθεση με το 32% των κατοίκων που είναι ενήμεροι) ότι στην περιοχή τους δραστηριοποιούνται ήδη δύο περιβαλλοντικά πάρκα ενώ ταυτόχρονα πολλές από τις περιοχές του νησιού έχουν αναγνωριστεί ως ΄΄προστατευόμενες΄΄. Στόχος της ερώτησης ήταν να μελετηθεί το κατά πόσο οι κάτοικοι/εργαζόμενοι που δραστηριοποιόυνται στον τουρισμό εκφράζουν μία οικολογικά σκεπτόμενη αντίληψη στο θέμα της οικολογίας και επιβεβαιώνει την έλλειψη οργανωμένης αντίληψης για τα περιβαλλοντικά ζητήματα, κάτι που χαρακτηρίζει γενικότερα την Ελλάδα.


 

parko2.jpg

  1. Η ελλιπής πληροφόρηση των κατοίκων πάνω σε περιβαλλοντικά θέματα φαίνεται και σε αυτό το διάγραμμα, αφού στην ερώτηση εάν γνωρίζουν ότι υπάρχουν είδη χλωρίδας και πανίδας ευρύτερου επιστημονικού ενδιαφέροντος (εκτός της CarettaCaretta), το 73% απάντησε αρνητικά ενώ μόλις το 27% απάντησε θετικά. Αν και το συγκριτικό “πράσινο” πλεονέκτημα είναι τμήμα του ζακυνθινού Branding, ωστόσο οι κάτοικοι δεν είναι αρκετά ενημερωμένοι.


sustourism.jpg

  1. Όσον αφορά την έννοια του βιώσιμου τουρισμού, οι κάτοικοι του νησιού φαίνεται να είναι αρκετά ενημερωμένοι για τον όρο της βιωσιμότητας, αφού όπως μπορούμε να δούμε και από το διάγραμμα το 62% απάντησαν πως γνωρίζουν (έστω και αν την έχουν ακούσει) την έννοια του βιώσιμου τουρισμού και μόλις το 38% απάντησε ότι δε γνωρίζει τίποτα για αυτή. Υπάρχει οπότε μία βάση πάνω στην οποία μπορεί να αναπτυχθεί ένα βιώσιμο και στρατηγικά σχεδιασμένο πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης, μιας και το ανθρώπινο δυναμικό είναι αυτό πάνω στο οποίο χτίζεται ο προορισμός.

econdevel.jpg

  1. Το τέταρτο ερώτημα προσπαθεί να αναδείξει την πραγματική άποψη των κατοίκων του νησιού, όσον αναφορά την ανάπτυξη του και το ρόλο που παίζει ο τουρισμός σε αυτήν. Όπως φαίνεται και από το διάγραμμα μας, τα ποσοστά είναι μοιρασμένα καθώς το 40% των ερωτηθέντων θεωρεί τον τουρισμό ως ανασταλτικό παράγοντα στην κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη της Ζακύνθου*, το 39% θεωρούν το τουρισμό ως πλεονέκτημα ενώ το 21% θεωρούν ότι ο τουρισμός δεν επηρεάζει την ανάπτυξη του νησιού.

* Να σημειωθεί ότι η απαντήσεις αναφέρονταν στην ανάπτυξη σύμφωνα με το παράδειγμα του Λαγανά, το οποίο είναι το πλέον διαδεδομένο.

 

topikaproionta.jpg

  1. Το γεγονός που μπορεί εύκολα να το διακρίνει κανείς και από το πέμπτο διάγραμμα, παρατηρώντας το ποσοστό της τάξεως του 98% των ερωτηθέντων κατοίκων να απαντάει θετικά στην σκέψη προώθησης των τοπικά παραγόμενων προϊόντων μέσω των εστιατορίων, και των χώρων συνεστίασης γενικότερα, είναι ότι η Ζάκυνθος πέρα από τη γεωγραφική της θέση και το φυσικό κάλλος, στοιχεία τα οποία συμβάλλουν στην ανάπτυξη και ανάδειξη της ως τουριστικό θέρετρο, έχοντας ιδιαίτερα ανεπτυγμένο το γεωργικό τομέα αφού εξάγει μεγάλες ποσότητες σταφίδας, ενώ επίσης παράγει λάδι, κρασί, τυρί (λαδοτύρι) καθώς και άλλα. Σε αυτό που θα έπρεπε να δοθεί λίγο περισσότερο έμφαση λοιπόν, είναι η προώθηση των τοπικών προϊόντων οργανωμένα στους επισκέπτες του νησιού, ξεκινώντας από τους χώρους συνεστίασης, αφού οι επισκέπτες θα έχουν και την δυνατότητα να τα δοκιμάσουν εκτός από να τα γνωρίσουν.


risetourzante.jpg

  1. Το τελευταίο διάγραμμα, αντικατοπτρίζει τη γενικότερη άποψη των κατοίκων όσον αφορά τη συμμετοχή του τουρισμού στο οικονομικό και συνεπώς στο βιοτικό επίπεδο των κατοίκων του νησιού. Και σε αυτό το διάγραμμα βλέπουμε ότι η πλειοψηφία των κατοίκων (98%), πιστεύει ότι ο τουρισμός αποτελεί παράγοντα ανέλιξης και τόνωσης της οικονομίας του νησιού, εκφράζοντας ουσιαστικά την αισιοδοξία τους, κάτι που μόνο ως θετικό μπορεί να μετρηθεί.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s