Συνέντυξη Προέδρου του Επιμελητηρίου Ζακύνθου, Κώστα Καποδίστρια

Η Ζάκυνθος αποτελεί μια από τις κύριες περιοχές ωοτοκίας της θαλάσσιας χελώνας Caretta-Caretta, αυτός είναι ουσιαστικά και ο λόγος δημιουργίας του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου (Ε.Θ.Π.Ζ). Πιστεύετε ότι η ύπαρξη του Θαλάσσιου Πάρκου αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην εξέλιξη των ΜΜΕ (μικρομεσαίων επιχειρήσεων) που δραστηριοποιούνται γύρω από την εν λόγω περιοχή ;

Το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου ( Ε.Θ.Π.Ζ.) εκτείνεται στο νότιο τμήμα του νησιού, στον κόλπο του Λαγανά, ξεκινώντας από την νοτιοανατολική πλευρά του στο ακρωτήριο του Γέρακα, συνεχίζοντας έως το νησάκι «Μαραθωνήσι» και τελειώνοντας στην περιοχή της Λιθακιάς. Οι παραλίες στις οποίες γίνεται η ωοτοκία της χελώνας carettacaretta είναι αυτές του Γέρακα, των Σεκανίων, της Δάφνης, του Καλαμακίου και η βόρεια παραλία του νησιού Μαραθωνήσι. Η επιχειρηματική δραστηριότητα που έγκειται στις ανωτέρω παραλίες αφορά κυρίως μικρά συγκροτήματα ενοικιαζομένων δωματίων και κατοικιών & εστιατορίων καθώς οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις (ξενοδοχεία κτλ) βρίσκονται αρκετά πιο μακριά από τις παραλίες. Οι εν λόγω επιχειρηματίες έχουν αντιληφθεί την αξία της προσπάθειας για την προστασία της χελώνας και αντιλαμβάνονται την ποιοτική αναβάθμιση και προστασία του περιβάλλοντος τους από το καθεστώς του Ε.Θ.Π.Ζ. Η λειτουργία του επηρεάζει θετικά την λειτουργία τους καθώς καρπώνονται την αυξανόμενη ροή των επισκεπτών που επιθυμούν να δουν από κοντά ένα πανέμορφο φυσικό περιβάλλον όπου υπάρχει αρμονική συμβίωση της χελώνας carettacaretta και του παράγοντα «άνθρωπος». Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται κοντά στο Ε.Θ.Π.Ζ. έχουν την ευκαιρία μέσω της σταθερά αυξανόμενης πελατείας που προσελκύονται από το Πάρκο, να είναι βιώσιμες, οικονομικά εύρωστες και μπορούν να σχεδιάσουν μια αναπτυξιακή πορεία σύμφωνη με τις επιταγές ενός ευαίσθητου φυσικού περιβάλλοντος συμβάλλοντας στην αειφόρο διαχείρισή του.

Τα προσφερόμενα τουριστικά πακέτα στο εξωτερικό θεωρούνται αρκετά ελκυστικά για τους Ευρωπαίους τουρίστες, κυρίως γιατί προσφέρουν μεγάλη γκάμα υπηρεσιών σε χαμηλό κόστος. Το γεγονός αυτό, κατά τη γνώμη σας , τι επιρροή μπορεί να έχει στην εικόνα του νησιού στο εξωτερικό καθώς επίσης και στην ποιότητα των επισκεπτών του;


Η Ζάκυνθος αποτελεί έναν δημοφιλή τουριστικό προορισμό, καθώς συνδυάζει ξεχωριστή φυσική ομορφιά, οργανωμένες δομές και μεγάλη δυναμικότητα φιλοξενίας καθώς και πλειάδα επιχειρήσεων διασκέδασης, εστίασης, εμπορίου & παροχής υπηρεσιών. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται το φαινόμενο να υπάρχουν πακέτα διακοπών σε πολύ χαμηλές τιμές, τα οποία προσελκύουν επισκέπτες χαμηλών εισοδημάτων & μικρών ηλικιών οι οποίοι κατευθύνονται σε περιοχές του νησιού όπου υπάρχει έντονη νυχτερινή ζωή. Ως αποτέλεσμα, δημιουργούνται διάφορα έκτροπα, τα οποία πλήττουν την γενικότερη εικόνα του νησιού με αποτέλεσμα να αποθαρρύνεται να επισκεφθεί την Ζάκυνθο ο οικογενειακός και γενικά ο καλύτερης ποιότητας τουρισμός, ο οποίος μπορεί να προσφέρει πολύ καλύτερη κατανάλωση αγαθών & υπηρεσιών. Η κακή ποιότητα τουρισμού των χαμηλών εισοδημάτων, ρίχνει τις αμοιβές των επιχειρηματιών σε εξευτελιστικά επίπεδα και υποβαθμίζει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών & αγαθών . Μπορεί κανείς να το παρομοιάσει με χιονοστιβάδα που εφόσον ξεκινήσει δεν είναι δυνατόν να εμποδιστεί και στο πέρασμά της ισοπεδώνει και καταστρέφει τα πάντα.

Τελικά, το χαμηλό κόστος διαμονής των τουριστών που προσφέρεται από τα τουριστικά γραφεία του εξωτερικού, έχει ως απόρροια το κέρδος ή τη ζημία των Ζακυνθινών επιχειρηματιών;

Οι επιχειρήσεις της Ζακύνθου έχουν τα τελευταία χρόνια υποστεί σημαντική ζημία τόσο από την παγκόσμια οικονομική κρίση, όσο και από την πολιτική των εταιρειών που προσφέρουν πακέτα διαμονής σε εξευτελιστικές τιμές. Η χαμηλή αγοραστική δύναμη των αντίστοιχων επισκεπτών, οι οποίοι είναι κατευθυνόμενοι από τις εταιρείες, υποβαθμίζει τις προσφερόμενες σε αυτούς υπηρεσίες και αγαθά, καθώς οι επιχειρηματίες προσπαθούν να βελτιστοποιήσουν τα κέρδη τους. Ενώ λοιπόν βραχυπρόθεσμα, φαίνεται να υπάρχει τουριστική κίνηση και είσοδος συναλλάγματος, στην τελική ανάλυση μακροπρόθεσμα το κέρδος των επιχειρήσεων ελαχιστοποιείται. Η προσαρμογή των επιχειρήσεων στην στοιχειώδη παροχή υπηρεσιών, τις αποκλείει από την δυνατότητα εξυπηρέτησης τουρισμού υψηλών προδιαγραφών, βυθίζοντάς τις αργά και σταθερά σε έναν οικονομικό μαρασμό.

Εκτός από τον τουρισμό, η Ζάκυνθος έχει άλλο τομέα στον οποίο να στηρίζει την εγχώρια οικονομία της;

Η Ζάκυνθος, εκτός του τουρισμού, διαθέτει μια ισχυρή αγροτική οικονομία, η οποία όμως υποβαθμίζεται επειδή δεν έχει γίνει ακόμα συνείδηση ότι ο πρωτογενής τομέας είναι βασικός υποστηρικτικός μηχανισμός του τουρισμού. Υπάρχει μεγάλη παραγωγή ελαιολάδου υψηλής ποιότητας, αποξηραμένης σταφίδας και κρασιού. Μικρή δραστηριότητα παρατηρείται στους τομείς της κτηνοτροφίας και της αλιείας.

Τα τοπικά παραγόμενα προϊόντα μπορούν να συμβάλλουν στην προβολή του νησιού;

Τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα, όπως το εξαιρετικής ποιότητας ελαιόλαδο, το κρασί, το ντόπιο λαδοτύρι (πικάντικο τυρί που ωριμάζει μέσα σε ελαιόλαδο), το χοιρομέρι ( παστό χοιρινό μπούτι ), καθώς και ο ιδιαίτερες μαγειρικές συνταγές του νησιού , πραγματικά κερδίζουν την προτίμηση των εκατομμυρίων επισκεπτών που δοκιμάζουν τις γεύσεις τους και χαρακτηρίζουν τις εντυπώσεις τους από το Νησί.

Η οργανωμένη παραγωγή και πιστοποιημένη τυποποίησή τους, η αποτελεσματική εξαγωγή τους καθώς και η διαφημιστική προβολή του νησιού επάνω στις συσκευασίες τους δύνανται να αποτελέσουν σημαντικό αρωγό για την διαφήμιση του νησιού.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s