Συνέντευξη του Αντιδήμαρχου Ιτάμου Καρδίτσας, κύριου Σωτηρλή

To Δασικό Χωριό ( στο χάρτη) ανήκει στο Δήμο Ιτάμου, όπου και φιλοξενηθήκαμε τις ημέρες διαμονής μας στην Καρδίτσα. Ακολουθεί η συνέντευξη του κύριου Σωτηρλή, Αντιδήμαρχου του Δήμου.

Κύριε Σωτηρλή μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για το Δασικό Χωριό Δρυάδες του Δήμου Ιτάμου.

Το δασικό χωριό έγινε το 2001. Η επιχείρηση στήθηκε με σκοπό τη λειτουργία του χωριού αλλά και άλλων παράλληλων δραστηριοτήτων. Σήμερα μπορούμε να πούμε ότι η η επιχείρηση είναι βιώσιμη, και να σημειωθεί ότι μιλάμε για δημοτική επιχείρηση όπου δεν έχει εμπλακεί ιδιώτης. Απασχολούνται περίπου 10-15 άτομα όλο το χρόνο με 4 άτομα μόνιμα, και φυσικά λόγω του δασικού χωριού δουλεύουν περιφερειακά καταστήματα, καύσιμα, φαγητό, οπότε μιλάμε για κάτι σοβαρό. Εμείς ως Δήμος Ιτάμου κρατάμε τα οικονομικά στοιχεία και χωρίς κάποιον έλεγχο. Από τις 7 Νοεμβρίου του 2001 που ξεκινήσαμε, περίοδο χειμώνα με πάγο και χιόνι, σκεφτόμασταν εάν θα μπορέσει τελικά να έρχεται ο κόσμος. Σήμερα λέμε ότι σε 80 κρεβάτια ο κόσμος δε χωράει… και αυτό φανερώνουν και τα στοιχεία. Από την πρώτη ημέρα έως σήμερα διανυκτέρευσαν 19.008 άτομα. Η μέση ημερήσια πληρότητα αγγίζει το 33%, δηλαδή 7 σπίτια την ημέρα είναι καλυμμένα και συνολικά 13.500 διανυκτερεύσεις χωρίς τα προγράμματα. Δεν είναι μικρά νούμερα για ένα δασικό χωριό.

Έχετε κάποια πολιτική προς τους πελάτες;

Τα τριήμερα, το Πάσχα και τα Χριστούγεννα οι κλασικοί πελάτες, θα έχουν μόνιμο κατάλυμα, έχουν μια προτεραιότητα και επίσης δε χρησιμοποιούμε μαζί τους την προκαταβολή. Ενώ με τους νέους πελάτες την έχουμε, γιατί δε γίνεται και αλλιώς. Υπάρχει μία επαφή γιατί έρχονται οι ίδιοι και οι οικογένειες τους. Η διαφήμισή του έτσι πάει στόμα με στόμα και αυτό θέλουμε να κρατήσουμε. Θεωρούμε επίσης πολύ καλές τις κρατήσεις γιατί δε δουλεύουμε καθημερινές. Κάπου κάπου αποφεύγαμε να λειτουργούμε συνεχώς το χειμώνα. Ιούνιο με Σεπτέμβριο είναι οι χειρότεροι μήνες λόγω διακοπών που ο κόσμος προτιμάει τη θάλασσα.

Παρατηρήσαμε όσο ανεβαίναμε προς το χωρίο ότι αλλάζει η θερμοκρασία απότομα σε 2-3 σημεία.

Γιατί αλλάζει η θερμοκρασία; Λόγω υψομέτρου και λόγω δάσους. Δεν είναι μικρά τα δέντρα στην περιοχή αλλά τεράστια οπότε λίγο αν κουνηθεί το φύλλο, παρασύρει και το δίπλα. Είναι διαφορά 10 βαθμούς C τουλάχιστον. Σημαντικό ρόλο επίσης παίζει η λίμνη Πλαστήρα με τα ποτάμια γύρω γύρω.

Τι κάνατε για την προώθηση και διαφήμιση του;

Μιλάμε για ορεινή περιοχή που συναγωνίζεται τα μεγαλύτερα συγκροτήματα της λίμνης Πλαστήρα που μπορούν να δουλέψουν και με γραφεία ταξιδιών. Εμείς δε μπορούμε να δουλέψουμε με γραφεία γιατί κόβουμε το τιμολόγιο και δε μπορούμε να βάλουμε κάποιον ενδιάμεσο. Ξεπεράσαμε εύκολα όμως τον ανταγωνισμό της περιοχής. Δεν ασχοληθήκαμε καθόλου με αυτούς. Δε μας ενδιέφερε, τραβάγαμε το δικό μας δρόμο. Δεν είχαν ούτε αυτοί πρόβλημα με εμείς. Όταν είχαμε λίστα αναμονής και προτείναμε μάλιστα και άλλους ξενώνες. Ίσως αυτό λειτούργησε θετικά, δεν έχεις τον αθέμιτο ανταγωνισμό και τα καρφώματα. Αφού εμείς δε δημιουργήσαμε πρόβλημα ούτε και αυτοί. Μέχρι τώρα δεν είχαμε παρατράγουδο.

Για τον πελάτη τώρα… Έχουμε άμεση σχέση με τον πελάτη. Η προώθηση γίνεται μέσω ίντερνετ και η διαφήμιση με προσωπικές γνωριμίες. Θα δεις το Δασικό Χωριό στην Ελευθεροτυπία, στο Έθνος στα Νέα, στον ΕΤ, όλοι μας είχαν με ελάχιστη οικονομική απολαβή. Επειδή είναι δήμος, επειδή τους αρέσει να βοηθήσουν το Δήμο.

Επίσης είναι στημένη καλά η επιχείρηση με κόσμο, με γραφεία και τηλέφωνα. Το απόγευμα όλοι σκέφτονται που θα πάνε. Επειδή δε δουλεύουν ακόμα και οι δικοί μας οι υπάλληλοι, το τηλέφωνο εκτρέπεται και κάποιος θα το σηκώσει. Η παρέα θα πάρει ένα τηλέφωνο εάν κάποιος δεν το σηκώσει θα πάει αλλού. Σε περιόδους πανικού βάλαμε δύο γραμμές τηλεφώνου και χτυπούσαν ταυτόχρονα. Στέλναμε φυλλάδια με αλληλογραφία. Νέοι κυρίως. Από μορφωτικό επίπεδο είχαμε ότι επισκέπτη θέλεις, από αγράμματο έως επιστήμονες. Ακόμα και τύποι που ξέχασαν μπράβους και μερσεντές.

Γιατί νομίζετε ότι το Δασικό Χωριό πέτυχε;

Το πιο σημαντικό είναι η ποιότητα, τόσο σε επίπεδο σχέσεων με τον πελάτη όσο και υπηρεσιών μέσα στο χωριό. Κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε. Η επιχείρηση πέρασε στον κόσμο, έρχονται και για μας και για τη συμπεριφορά των υπαλλήλων. Μια κυρία έφτιαχνε πίτα και την έδινε στους υπαλλήλους όταν ερχόταν. Φυσικά αναφέρομαι στη χειρονομία. Ακόμα μας ξεχωρίζουν για το γλυκό, το καλό φαγητό, αυτό που μπορείς να το αγοράσεις από την περιοχή. Δε μπορεί το τσάι του βουνού να έχει γομαράγκαθα μέσα. Πρέπει να έχεις συσκευασία όμορφη και καθαρό τσάι. Όπως και το τυρί, όχι σε γκαζοτενεκέ. Η οπτική κατάσταση σε πείθει και μετά το προϊόν. Το προϊόν πρέπει να είναι ντόπιο. Εφόσον έβαλες την κυρία από το συνεταιρισμό και το έφτιαξε, μην του ρίξεις μέσα το φάρμακο. Ακόμα και τα άλλα προϊόντα εμείς τους πείθουμε να είναι πολύ καθαροί στους επισκέπτες στην ποιότητα, γιατί η αξιοπιστία είναι από τα σημαντικά. Άμα πληρώνεις το εισαγωγής για ντόπιο διώχνεις τον κόσμο.

Από πού έρχεται ο κόσμος στο δασικό χωριό;

Το τι κόσμος έρχεται κατά κόρον νέοι άνθρωποι και οικογένειες από όλη την Ελλάδα, κυρίως Αθήνα και Θεσσαλονίκη (80%) λόγω της ΕΤ3 από την τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Μετά μπήκε και η Αθήνα δυνατά στην αγορά από έντυπα. Η καλύτερη διαφήμιση είναι από στόμα σε στόμα και γιατί το λένε οι επισκέπτες επειδή μένουν ευχαριστημένοι. Έτσι λειτουργεί το σύστημα και εμείς το δουλεύουμε όσο μπορούμε καλύτερα. Είχαμε την τύχη τους υπαλλήλους να τους ξέρουν με το μικρό όνομα. Είναι σημαντικό η αμεσότητα. Ακόμα πας σε ένα ξένο τόπο δεν ξέρουν όλη την περιοχή, που θα τον οδηγήσεις εσύ και που θα μείνει ευχαριστημένος από εκεί που τον έστειλες.

Δεν είναι το τι εισπράττει μόνο η επιχείρηση, αλλά γενικότερα μία σειρά πράγματα..

Τα στοιχεία μας λένε ότι το χειμώνα υπάρχει λίστα αναμονής για επισκέπτες τα σαββατοκύριακα. Καθημερινά βγάζουμε πιο φτηνές τιμές αλλά κρατάμε την ίδια ποιότητα υπηρεσιών.

Πώς είναι η διαμονή στο χωριό για έναν επισκέπτη; Τι δραστηριότητες υπάρχουν;

Δε μιλάμε για αυτούς που τους αρέσει είτε η περιήγηση είτε το φυσικό περιβάλλον. Αυτοί ξέρουν τα μονοπάτια πριν από εμάς. Ξέρουν το δάσος. Για τους άλλους πολύ απλά έρχονται να δουν την περιοχή . Έχει μέχρι τη Νεράιδα έχει πολλά σημεία, έχει μοναστήρια, φυσικά τοπία, τη λίμνη το βοτανικό κήπο, το φράγμα, το φαράγγι στη Σάικα, μπορεί να καλύψει ένα διήμερο με ορμητήριο από το χωριό εύκολα. Μένουν εκεί, τρώνε εκεί, ξεκουράζονται εκεί και τη μέρα γυρνάνε στην περιοχή.

Επίσης περνάνε τουριστικά λεωφορεία με ημερήσια εκδρομή. Ανεβαίνουν από το εργοστάσιο της ΔΕΗ, κάνουν το γύρο της λίμνης, πάνε στο δασικό χωρίο, κατεβαίνουν και δεν κοιμούνται πουθενά. Συνήθως έρχονται για μία διανυκτέρευση. Μπορείς να δεις κόσμο στην περιοχή αλλά όχι για διανυκτέρευση. Γιατί αυτό; Ίσως προσελκύουν καλύτερα χωρίς διανυκτέρευση. Θεσσαλονίκη Καρδίτσα είναι 2,5 ώρες και η μισή Ελλάδα το πιάνει εύκολα. Έτσι μπορεί απλά κάποιος να ξεσκάσει εύκολα και άμεσα.

Η θέρμανση στο χωριό είναι με ξύλα. Δυστυχώς τα πληρώνουμε γιατί είναι τσιφλίκια και αγοράζουμε ξύλα τιμή εμπορίου τιμές. Ιδιωτικά και δημόσια τσιφλίκια. Έχεις ένα δασαρχείο ή τον ιδιώτη στο κεφάλι σου.

Και από το δασικό χωριό και πάνω είναι τσιφλίκι. Εάν ήταν δημοτικό και είχαμε δρόμους και μονοπάτια που πάνε προς τα πάνω και ένας που έχει τη λόξα για τα βουνά θα ήταν φοβερό για αυτούς. Τώρα εμείς δε μπορούμε να κάνουμε παρέμβαση.

Ποια η σχέση των ΟΤΑ με την επιχειρηματικότητα;

Βάση του κώδικα σήμερα μπορεί μία δημοτική επιχείρηση να λειτουργεί με κριτήρια δημοτικοοικονομικά, αύριο όμως αναγκαστικά θα είναι Ανώνυμη Εταιρεία. Το συμβούλιο μπορεί να πει να συνεργαστεί η επιχείρηση και εσύ και εγώ και οποιοσδήποτε να κάνουμε αυτό που μπορεί να φανταστεί ο καθένας. Και στην Ελλάδα το συμπέρασμα βγαίνει μετά την αποτυχία.

Είναι ένα μεταβατικό στάδιο το οποίο θα το υποστούμε. Αλλά από την άλλη μεριά είναι γενικό το κακό. Όλοι λένε να φύγουν σε ιδιώτες. Τα άλλα δασικά χωριά που έφυγαν σε ιδιώτες τα συμπεράσματα είναι απογοητευτικά. Θέλεις η τιμή, τα προϊόντα, οι ντόπιοι, δεν πήγαν καλά.

Η επιχείρηση είναι βιώσιμη. Εάν δεν ήταν δε θα μπορούσε να δουλέψει. Τέλος του χρόνου μπορείς άντε να μεταβιβάσεις ένα χρέος για ένα μήνα. Δε μπορείς όμως να αφήσεις κάποιον υπάλληλο απλήρωτο.

Πάντα υπήρχε η άποψη να φύγουν όλα σε ιδιώτες γιατί δε θέλουν να έχουν ευθύνες, δε θέλω να σκεφτώ ότι υπάρχουν συμφέροντα, αλλά έτσι είναι. Η πλειοψηφία όμως πήγε στην επιχείρηση. Αυτή την κατάσταση εάν την είχε ιδιώτης δε θα έχει μαζί του την τοπική κοινωνία. Εάν είχε το δασικό χωριό δε θα δούλευε έτσι, θα έφερνε άλλα προϊόντα να πουλήσει, όχι τοπικά. Εάν όμως δουλεύεις πρέπει να υποστηρίζεις τα τοπικά προϊόντα. Και βοήθησαν και θετικά ειδικά η παρουσία του ντόπιου με το δεδομένο του επισκέπτη, κάθεται θετικά στον επισκέπτη. Ο ιδιώτης ακόμα βάζει τιμές άλλες, θα μπορούσαν να είναι και καλύτερες τιμές. Κάνουμε και προγράμματα για φοιτητές και άλλους με τιμές πιο φτηνές. Με όλη τη γκρίνια ανθρώπων που θέλουν να εμπλακεί ο ιδιώτης. Είμαστε και τώρα υπό συζήτηση τι θα απογίνει αυτή τη ιστορία.

Πρόσθετες δραστηριότητες έχετε σκεφτεί;

Ως επιχείρηση κάπου κολλάμε, γιατί απαιτούν χρήματα και ανθρώπους που πρέπει να συνεργαστείς. Συντάσσεται μία μελέτη τώρα διότι υπάρχει ενδιαφέρον να γίνει μια μονάδα στη Νεράιδα με τουριστικά κιόσκια, αλλά όλα αυτά σε επίπεδο δήμων, η επιχείρηση δε μπορεί να μπει. Δε σε αφήνει νομοθετικά, είσαι δεμένος.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 2441081654, και ΦΑΞ 2441081654
ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΩΣ στο 2441081654 από τις 08.30 έως στις 20.00

Επικοινωνία για εντυπώσεις, παράπονα και ότι άλλο θέλετε στο dryades@itamos.gr

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s