Συνέντευξη της Χριστίνας Τετράδη, Zante Park Hotel

Η Ζάκυνθος αποτελεί μια από τις κύριες περιοχές ωοτοκίας της CarettaCaretta. Γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει περιβαλλοντική τουριστική πολιτική (βιώσιμη), και γνωρίζοντας ότι υπάρχει ένταση μεταξύ επιχειρηματιών και του πάρκου, σε ποιο βαθμό πιστεύετε ότι η ύπαρξη του συμβάλλει στην τουριστική κινητικότητα του νησιού και πως;

Το φυσικό περιβάλλον του νησιού έχει γίνει αντικείμενο διεθνούς ενδιαφέροντος επειδή στις νότιες ακτές αναπαράγεται η θαλάσσια χελώνα caretta caretta. Το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου στο Λαγανά δημιουργήθηκε με στόχο τόσο την προστασία της θαλάσσιας χελώνας όσο και της χλωρίδας και πανίδας της περιοχής . Επίσης στις απόκρημνες Δυτικές ακτές του νησιού ζει και αναπαράγεται η φώκια Μονάχους-μονάχους. Το δώρο της φύσης στην Ζάκυνθο,  οι θαλάσσιες χελώνες  που φωλιάζουν στις παραλίες του Λαγανά και  ζουν στα νερά του Κόλπου, θα μπορούσε να είναι ένας θαυμάσιος πόλος έλξης για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, αν ήταν σε θέση η τοπική κοινωνία, αυτοδιοίκηση και η πολιτεία να αντιμετωπίσουν ορθολογικά και με κάποια ευαισθησία το θέμα της προστασίας και ανάπτυξης της περιοχής. Η επένδυση στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος προϋποθέτει την προστασία του περιβάλλοντος και την ανάδειξη του φυσικού μας πλούτου.

Σχετικά με την ένταση που είχε δημιουργηθεί μεταξύ επιχειρηματιών, οικολόγων και του Θαλάσσιου Πάρκου, και που υπάρχει ακόμα σε μικρό βέβαια βαθμό, οι οικολογικές οργανώσεις αρχικά υπερέβαλαν στο θέμα της προστασίας, με αποτέλεσμα ολόκληρη η θαλάσσια νότια πλευρά του νησιού να είναι αυτή τη στιγμή αιχμάλωτη, ακόμα και παραλίες που δεν διαθέτουν αμμουδιά και άρα δεν χρησιμεύουν για την ωοτοκία της CarettaCaretta. Αντίθετα, πολλοί επιχειρηματίες θεώρησαν ότι η χελώνα CarettaCaretta εμπόδισε πολλούς απ’ αυτούς να χρησιμοποιήσουν τη γη τους, χωρίς να έχει προβλεφθεί κάποια νομοθετική ρύθμιση όσον αφορά το θέμα των αντισταθμιστικών μέτρων προς όφελος των θιγόμενων ιδιοκτητών ακινήτων.

Tα τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες ώστε να προβάλλονται οικολογικές δράσεις στο νησί μας. Μάλιστα τον Μάιο του 2008 αναμένεται να πραγματοποιηθεί και εκδήλωση στη Ζάκυνθο με την παρουσία της βασίλισσας Σοφίας της Ισπανίας και του Υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. Άρη Σπηλιωτόπουλου, με θέμα την προστασία και διάσωση της χελώνας Caretta Caretta και τον οικολογικό τουρισμό. Η εκδήλωση αυτή θεωρείται σημαντική από κάθε άποψη , αφού το γεγονός αυτό θα έχει παγκόσμια εμβέλεια και επομένως η Ζάκυνθος θα προβληθεί σε πολλές χώρες του εξωτερικού».

Η ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού πρέπει πρωταρχικά να βασίζεται στην ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών και στην αρμονική και ισόρροπη σχέση μεταξύ Πολιτισμού και    Περιβάλλοντος, κάτω από τις αρχές της αειφορίας. Την ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον θα πρέπει να την αναζητήσουμε: στις νέες τάσεις στο τουρισμό (στροφή από τον μαζικό, απρόσωπο τουρισμό σε τουρισμό, επιλεκτικό, με σεβασμό στο τοπικό πολιτισμό και το περιβάλλον, στροφή από το τουρισμό καταλύματος στο τουριστικό προϊόν), στις νέες μορφές τουρισμού, όπως π.χ. ο αγροτουρισμός, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο περιβαλλοντικός τουρισμός κλπ., που διαφοροποιούν τη μονόπλευρη ζήτηση που βασίζεται στο μοντέλο ήλιος και θάλασσα, στις μεθόδους αξιοποίησης τοπικών πόρων και σχεδιασμού τουριστικών προϊόντων.

Ποιο είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα που παρουσιάζει η Ζάκυνθος σε σχέση με άλλους προορισμούς; ποιοι είναι εκείνοι οι τομείς όπου θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση τα επόμενα χρόνια; είσαστε ευχαριστημένη από τον τρόπο προβολής του νησιού;

Στη Ζάκυνθο, οι δυνατότητες αξιοποίησης και ανάπτυξης των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, είναι διευρυμένες και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα. Το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ζακύνθου, είναι ότι διακρίνεται για το πλήθος και τη μοναδικότητα των πόρων, στις κατηγορίες του πολιτισμού και του φυσικού περιβάλλοντος. Η Ζάκυνθος προσφέρει τη μοναδικότητα, να μπορεί με στοχευόμενη πολιτική, να συνδυάσει εναλλακτικές τουριστικές προτάσεις, ώστε να αποτελέσει πρότυπο ισόρροπης τουριστικής ανάπτυξης. Αποτελεί ιδανικό τόπο για τον επισκέπτη κάθε ηλικίας, λόγω της πληθώρας των επιλογών και της δυνατότητας αξιοποίησης του χρόνου του όπως επιθυμεί, συνδυάζοντας τον πολιτισμό, την ιστορία, την παράδοση, την υπέροχη φύση με την ξεκούραση, την ηρεμία αλλά και την κοσμοπολίτικη ζωή. Η Ζάκυνθος διαθέτει:

  • Πλούσια πολιτιστική κληρονομιά
  • Ιστορικά και θρησκευτικά μνημεία καθώς και σπουδαία αρχιτεκτονική.
  • (παραδοσιακά καμπαναριά, αξιόλογη αγιογραφία, ξυλόγλυπτα τέμπλα).
  • Σημαντική πολιτιστική και ιστορική παράδοση στις τέχνες με συμβολή στον παγκόσμιο πολιτισμό. Η επτανησιακή τέχνη (ζωγραφική, αγιογραφία) με ενετικές επιρροές, οι φιλαρμονικές και χορωδίες με το Φεστιβάλ Επτανησιακής μουσικής, τα ιδιαίτερα έθιμα δημιουργούν ευνοϊκές συνθήκες ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
  • Πλούσια λαογραφική παράδοση που εκφράζεται με ήθη και έθιμα που διατηρούνται ακόμα κυρίως στις αγροτικές περιοχές (ενδοχώρα) όπως τα καρναβάλια, οι ομιλίες και η Βαρκαρόλα.
  • Μεγάλη ακτογραμμή με ιδιαίτερη έμφαση στις παραλιακές περιοχές, οι οποίες έχουν ένα υψηλό βαθμό τουριστικής ανάπτυξης, αλλά υπάρχει και μεγάλο ποσοστό δυνατότητας ανάλογης αξιοποίησης για δραστηριότητες θαλάσσιου τουρισμού.
  • Εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον όπως λιμνοθάλασσες, υδροβιότοπους
  • Εξαιρετικά γεωμορφολογικά φαινόμενα όπως σπήλαια, καταρράκτες, φαράγγια, προϋποθέσεις ανάπτυξης θαλάσσιου και περιβαλλοντικού τουρισμού.
  • Εξαιρετικά εύκρατο και ευνοϊκό κλίμα, η επίδραση του οποίου αποτελεί σημαντικό παράγοντα τουριστικής ανάπτυξης.
  • Μεγάλη ποικιλία χλωρίδας και πανίδας με βοτανική μοναδικότητα, όπως το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει για τη Ζάκυνθο συγκριτικό πλεονέκτημα και μοντέλο αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης.

Σίγουρα η προβολή του τουριστικού προϊόντος είναι πολύ σημαντική για την θετική πορεία ανάπτυξης της τουριστικής κίνησης, όμως τα αποτελέσματα θα είναι μέτρια και μεσοπρόθεσμα αν αυτή δεν συνδυάζεται με τον αυξημένο αριθμό των αγορών στις οποίες κινείται ο προορισμός που αποτελεί το αντίδοτο σε οποιαδήποτε τουριστική κρίση. Η δράση και οι πρωτοβουλίες που έχουν αναλάβει η Περιφέρεια Ιονίων και οι Επτανήσιοι φορείς ώστε να τονωθεί η τουριστική κίνηση στην περιοχή, επικεντρώνονται τόσο στον τομέα προβολής και διαφήμισης, όσο και στο άνοιγμα νέων αγορών αποτελώντας ένα όσο το δυνατόν ολοκληρωμένο συνδυασμό.

Η Ε.Τ.Ι.Ν. (Εταιρεία Τουρισμού Ιονίων Νήσων) σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ιονίου, τις Νομαρχίες, του Δήμους και τις Ενώσεις Ξενοδόχων, πραγματοποιεί μια σειρά ενεργειών όπως:

συμμετοχή στις περισσότερες και σημαντικότερες τουριστικές εκθέσεις της Ευρώπης.

  • Συνεντεύξεις Τύπου
  • Αποστολή εντύπων στο εσωτερικό και εξωτερικό
  • Διαφήμιση στα μέσα μαζικής ενημέρωσης
  • Προσκλήσεις σε Δημοσιογράφους
  • Δημιουργία κάρτα επισκέπτη με ειδικές εκπτώσεις
  • «άνοιγμα» νέων αγορών με πρόσφατο παράδειγμα την προσπάθεια για το άνοιγμα της Ρωσικής αγοράς στο πλαίσιο της οποίας οργανώθηκε περιοδεία στα Νησιά του Ιονίου προσκεκλημένων Ρώσων Δημοσιογράφων και Τουριστικών Πρακτόρων.

Η ποιότητα των τουριστών που δέχεται τα τελευταία χρόνια η Ζάκυνθος, ΔΕΝ ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των Ζακυνθινών επιχειρηματιών και κατοίκων, όπως φαίνεται από τα ερωτηματολόγια. Πως το σχολιάζετε; τι μπορεί να γίνει;

Τα νησιά του Ιονίου, και ειδικότερα η Ζάκυνθος που αποτελούσαν παραδοσιακά επιλεγμένο προορισμό, αντίθετα από την υπόλοιπη Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζουν πτωτικές τάσεις που εξελίσσονται σε μορφή «χιονοστιβάδας». Αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πτώση της Βρετανικής αγοράς, η οποία αποτελεί την κύρια αγορά για όλα τα Ιόνια, με ποσοστό πάνω από 50%, οπότε και οποιαδήποτε ποσοστιαία μεταβολή στον αριθμό των αφίξεων, μεταφράζεται σε υψηλά απόλυτα νούμερα.

Σ’ ότι αφορά στην ποιότητα των Βρετανών τουριστών που επισκέπτονται το νησί, είναι χαμηλή και αυτό μεταφράζεται και σε μειωμένη αγοραστική δύναμη.

Η ανισοκατανομή στην ζήτηση πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο έρευνας και μελέτης, ως προς την εξάρτηση ορισμένων προορισμών από μία ή λίγες αγορές του εξωτερικού και τον τρόπο με τον οποίο αυτοί οι προορισμοί έχουν χτίσει διαχρονικά την εικόνα τους και «δουλεύουν» με τις διάφορες αγορές. Ειδικά για τη Ζάκυνθο, πέρα από την γενική παραδοχή ότι το τουριστικό προϊόν του Ιονίου χρειάζεται άμεσα φρεσκάρισμα, η πολύχρονη  εξάρτησή του από την Βρετανική αγορά θα δημιουργεί αστάθεια κάθε φορά που η αγορά αυτή είτε θα αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, είτε θα στρέφεται προς άλλους  προορισμούς. Ειδικά για την Βρετανική αγορά τα τελευταία χρόνια είναι φανερή η τάση για dynamic packaging, στην οποία δεν έχει ακόμα προσαρμοστεί επαρκώς η τουριστική προσφορά του Ιονίου.

Επιβάλλεται ο επαναπροσδιορισμός των σχέσεων με τις παραδοσιακές αγορές, πριν τα ανησυχητικά αυτά φαινόμενα μετατραπούν σε σοβαρά προβλήματα.

Έχουν οριοθετηθεί κάποιες καινούριες αγορές – στόχοι , πλην της Βρετανικής, με σκοπό τη βελτίωση της τουριστικής κίνησης;

Αυτό που χαρακτηρίζει την τουριστική κίνηση τα τελευταία χρόνια, είναι η ανοδική τάση των αγορών της Ανατολικής Ευρώπης όπως η Τσεχία, η Πολωνία, Ρουμανία και Ουγγαρία. Αν και σε απόλυτα μεγέθη οι αγορές αυτές συμμετέχουν περίπου στο 10% της συνολικής τουριστικής κίνησης, τόσο η συνεχής αύξηση της κίνησης από τις αγορές αυτές σε συνδυασμό με την «κούραση των δυτικών αγορών», συνηγορούν στο ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έχουν οι αγορές αυτές για την Περιφέρεια των Ιονίων και τη Ζάκυνθο.

Σημαντικά αυξημένος όμως, εμφανίζεται και ο τουρισμός από την αγορά της Ρωσίας, ο οποίος λέγεται ότι σε κάποιες περιοχές θα σημειώσει άνοδο έως και 30%, ενισχύοντας έτσι τις προσπάθειες της Περιφέρειας Ιονίων, για το άνοιγμα όλων των προορισμών (νησιών) στην αγορά της Ρωσίας. Είναι πολύ σημαντικό ότι φέτος θα έχουμε για πρώτη φορά απ’ ευθείας πτήσεις στη Ζάκυνθο από τη Ρωσία.

Η Ζάκυνθος αποδείχθηκε από την πρωτογενή έρευνα ότι αποτελεί WOM ως τόπος διακοπών, και σίγουρα είναι ένα από τα πλέον γνωστά ελληνικά νησιά. (μαζί με Σαντορίνη, Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Κέρκυρα..). Έχει πετύχει δηλαδή να είναι ένα από τα πλέον ΓΝΩΣΤΑ νησιά, αλλά για νεαρές ηλικίες κυρίως. Όσον αφορά τις υποδομές του νησιού, πιστεύετε ότι θα πρέπει να υποστούν κάποιες βελτιώσεις ή οι υπάρχουσες είναι ικανές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των ξένων επισκεπτών και ιδιαίτερα αυτών του υψηλού εισοδήματος; Είναι στόχος της Ζακύνθου αυτό το target market?

Θεωρώ ότι στόχος στα επόμενα χρόνια για τη Ζάκυνθο πρέπει να είναι η αλλαγή στις κατευθύνσεις ανάπτυξης με την προώθηση νέων εναλλακτικών μορφών τουρισμού η οποία θα επιφέρει εισροή υψηλότερου επιπέδου επισκεπτών, θα αναδείξει νέες περιοχές, θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν και θα συμβάλλει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Οι στόχοι αυτοί μπορούν να επιτευχθούν με την βελτίωση και οργάνωση υποδομών από μέρους της πολιτείας και των φορέων, την βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών από μέρους των επιχειρηματιών, και την στοχευμένη προσπάθεια όλων των φορέων για την ανάδειξη και προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και του φυσικού μας πλούτου.

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν επαρκείς υποδομές και υπηρεσίες, και γενικά δεν έχουν αξιοποιηθεί σε ικανοποιητικό βαθμό οι υφιστάμενες δυνατότητες. Θεωρώ ότι απαιτούνται παρεμβάσεις όπως:

  • Αποκατάσταση και αξιοποίηση παλαιών παραδοσιακών κτιρίων
  • Δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων και εκσυγχρονισμός υφιστάμενων με σεβασμό στην αρχιτεκτονική της περιοχής και στο φυσικό περιβάλλον.
  • Προστασία των οικολογικών πόρων και της φύσης και δημιουργία μηχανισμών υποστήριξης της διαδικασίας για ήπια-οικολογική τουριστική ανάπτυξη.
  • Ανάδειξη και προστασία του οικιστικού περιβάλλοντος και των πόρων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
  • Βελτίωση και επέκταση του οδικού δικτύου κυρίως στην ενδοχώρα και δημιουργία προσπελάσιμων μονοπατιών.
  • Βελτίωση συγκοινωνιακού δικτύου και σύνδεση δημοτικών διαμερισμάτων (Δημοτική Συγκοινωνία).
  • Βελτίωση και ενίσχυση συγκοινωνιακού δικτύου μεταξύ των νησιών της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων (Ακτοπλοϊκή, Αεροπορική σύνδεση, Υδροπλάνα).
  • Δημιουργία και αποκατάσταση μαρίνων και αλιευτικών καταφυγίων (μικρές μαρίνες).
  • Εκπαίδευση και εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού

Για την επίτευξη των παραπάνω απαιτούνται δυναμικές πρωτοβουλίες με συντονισμένες και οργανωμένες ενέργειες τόσο από την Τοπική Αυτοδιοίκηση όσο και από τους ιδιώτες επιχειρηματίες. Η Πολιτεία πρέπει να προχωρήσει σε εναρμόνιση δράσεων, κάτω από ένα στρατηγικό σχέδιο που θα εκπορεύεται από το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, σε συνεργασία με τους φορείς του Τουρισμού και σε συντονισμό με τα συναρμόδια Υπουργεία, και να προωθεί να ελέγχει και να επιβλέπει τις δράσεις σε επίπεδο Περιφέρειας, και Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Νομαρχία, Δήμοι) ως προς την αποτελεσματικότητά τους.

Οι κάτοικοι θεωρούν ότι τουριστική ανάπτυξη =Λαγανάς. Ειδικά από τη στιγμή που το μοντέλο τουρισμού της Ζακύνθου περισσότερο δυσαρεστεί παρά ευχαριστεί τους κατοίκους, υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος σχεδιασμός ώστε να προωθηθούν στρατηγικά τα τοπικά προϊόντα του νησιού; (Να στηθούν δίκτυα δηλαδή) τουριστικά και να προωθηθούν έτσι και άλλες μορφές τουρισμού;

Ο Δήμος του Λαγανά έχει το πλεονέκτημα να βρίσκεται 8 χλμ. από το λιμάνι της Ζακύνθου και 4 χλμ. από το αεροδρόμιο. Λόγω του φυσικού του κάλους και της εύκολης προσβασιμότητας προς όλες τις περιοχές της Ζακύνθου, είναι

ο πιο ανεπτυγμένος τουριστικά δήμος της Ζακύνθου. Προσελκύει, περίπου, το 40% της τουριστικής κίνησης του νησιού, που φτάνει συνολικά γύρω στις 600.000 αφίξεις ετησίως. Ο Λαγανάς εξακολουθεί να στηρίζεται στο ευρύ φάσμα των τουριστικών πλεονεκτημάτων που διαθέτει. Κάποια από αυτά είναι ευρύτερα γνωστά, όπως το μοναδικό θαλάσσιο πάρκο για τη χελώνα Caretta – Caretta, αλλά υπάρχουν και πολλά άλλα τα οποία παραμένουν σχετικά άγνωστα. Ο Λαγανάς συνδυάζει, το πολιτιστικό με το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον, την ηρεμία με την κοσμοπολίτικη ζωή, τον πολιτισμό, την παράδοση, τη φύση και τις τέχνες, τις δυνατότητες για ποικίλες μορφές αθλητισμού, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, αλλά και τη διασκέδαση, που

μπορούν να ικανοποιήσουν κάθε επιθυμία.

Ο Λαγανάς αποτελεί ένα από τα λίγα μέρη στην Ευρώπη που προσελκύουν, σε μεγάλο βαθμό, νεανικό τουρισμό που ενδιαφέρεται για έντονη νυκτερινή διασκέδαση. Υπολογίζεται ότι, κάθε χρόνο, επισκέπτονται το Λαγανά περίπου 100.000-120.000 νεαρών τουριστών αυτής της μορφής τουρισμού. Ο τουρισμός αυτός είναι συνήθως χαμηλού οικονομικού επιπέδου και ελέγχεται απόλυτα από μικρό αριθμό Tour Operator. Το τελευταίο διάστημα γίνονται προσπάθειες προσέλκυσης τουριστών υψηλότερου κοινωνικοοικονομικού επιπέδου και διεύρυνσης της τουριστικής περιόδου. Ταυτόχρονα, καταβάλλονται προσπάθειες για την μείωση φαινομένων που σχετίζονται με την υποβάθμιση της ποιότητας του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος και οι οποίες προβάλλουν αρνητικά την περιοχή. Έτσι, ακολουθώντας τις σύγχρονες διεθνείς τουριστικές τάσεις εντείνονται οι προσπάθειες από όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό για αναβάθμιση της ποιότητας των προσφερομένων υπηρεσιών και τη βελτίωση των καταλυμάτων.

Πολύ σημαντική θεωρώ την προσπάθεια που γίνεται από το Δήμο σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ξενοδόχων Λαγανά για τη λειτουργία δύο ιστοσελίδων που θα παρέχουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στους επισκέπτες για τον Δήμο Λαγανά με στόχο την προβολή εναλλακτικών τουριστικών προτάσεων για τους επισκέπτες του Δήμου.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s